Stel jij bent bij ons aangemeld, dat betekent dat er iets is waar jij tegenaan loopt of wat moeizaam verloopt in jouw leven én waar jij hulp bij wil of nodig hebt.
Om jou en/of jouw gezin goed te kunnen helpen óf een goed advies te kunnen geven, is het nodig dat we jou goed leren kennen. Dit noemen we diagnostiek. Voordat we een advies gaan geven, willen we de tijd nemen om goed in kaart te brengen wat er speelt. Waarbij wij kijken wat er volgens jou, maar ook volgens de belangrijke volwassenen om jou heen - zoals jouw ouders - én volgens ons nodig is. Wat kun je al, en wat moet je nog leren? Maar ook: wat zouden anderen (denk bijvoorbeeld aan je ouders en/ of leerkracht) nog moeten leren om jou beter te begrijpen en beter te kunnen helpen?
De diagnostiek begint al vanaf het eerste moment dat we elkaar spreken en kan een aantal gesprekken in beslag nemen. Soms willen we nog wat aanvullende onderzoeken uitvoeren, zoals een intelligentieonderzoek of een onderzoek naar jouw sociaal emotionele ontwikkeling, maar dat zullen we dan altijd van tevoren met jou bespreken. De bedoeling is dat we een antwoord willen krijgen op de onderzoeksvragen die we samen met jou (en jouw gezinssysteem) vooraf hebben opgesteld.
Wij werken handelingsgericht. Dat wil zeggen dat we aan het einde van het diagnostiektraject een passend advies willen kunnen geven over hoe jij (en jouw gezinssysteem) het beste geholpen kan worden. Aan het eind van dit diagnostiektraject vindt daarom een adviesgesprek plaats. In dit adviesgesprek delen we de uitkomsten, zodat we samen tot een goed advies en/of gepaste vervolgbehandeling kunnen komen.
Behandeling is geen eenrichtingsverkeer. De behandelaar is geen leraar die jou een paar trucjes gaat aanleren. Behandeling is een gedeeld proces, waarbij alle belangrijke personen van de behandeling betrokken worden. Jij hebt iets te zeggen over jouw traject; samen beslissen! We willen dat jij iets hebt aan de behandeling. Jij kent jezelf het beste, dus jij hebt zeker ook wat te zeggen over wat voor jou werkt of niet.
Wij kijken zorgvuldig naar de behoeftes van de persoon en/of het gezin. Wat zijn de vragen die er liggen, en nog belangrijker: welke wensen spelen een rol? Welke behandelmethodes passen hierbij en wie moeten er betrokken zijn bij de behandeling om het traject tot een succes te maken?
Wij bieden alleen behandeling aan als wij van mening zijn dat het nodig is. Niet al het gedrag dat ‘anders’ is, is namelijk een probleem. Soms is het juist goed om met elkaar tot de conclusie te komen dat bepaald gedrag niet gek is. Kijken hoe er dan tot acceptatie gekomen kan worden (door de omgeving) is dan ook mogelijk.
Zoals hierboven al genoemd, leveren we binnen X-Tense maatwerk. Dit betekent dat we niet vanuit één stroming of methode werken, maar dat we kijken welke vorm van behandeling het beste bij jou aansluit. Soms betekent dit dat het een combinatie van stromingen of methodes kan zijn. Om toch een idee te krijgen van welke therapievormen we een combinatie kunnen maken, staan hieronder een aantal voorbeelden:
Binnen X-Tense werken we veelal volgens de cognitief gedragstherapeutische principes. Dat wil zeggen dat we ervanuit gaan dat gedachten, gevoelens en gedrag nauw met elkaar samenhangen.
Door middel van het werken met de 5G’s (Gebeurtenis, Gedachte, Gevoel, Gedrag en Gevolg) wordt inzichtelijk gemaakt hoe jouw gedachten jouw gevoelens en daarmee ook jouw gedrag bepalen. Het helpt om de oorsprong van je gedragspatronen te leren begrijpen. Als je dit leert te herkennen bij jezelf, kun je gericht verandering aanbrengen in dátgene wat jou belemmert.
Negatieve en belemmerende gedragspatronen worden verminderd, zodat er ruimte ontstaat om positievere patronen aan te leren of te versterken.
Cognitieve gedragstherapie helpt bij verschillende klachten, zoals angstklachten, een negatief zelfbeeld, problemen in de stemming of bijvoorbeeld hinderlijke gewoontes waar je graag vanaf wil.
De training ACT4Kids is een vertaling van Acceptance and Commitment Therapy (ACT) naar de belevingswereld van kinderen en jongeren. Hierbij krijgen kinderen en jongeren vaardigheden aangeleerd om onbevangen en nieuwsgierig te kunnen blijven en niet gevangen te raken in hun gedachten en gevoelens. ACT is een vorm van gedragstherapie die helpt om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die je in het leven tegenkomt. Het gaat bij ACT enerzijds om het accepteren van vervelende gedachten en gevoelens in plaats van ermee in gevecht te gaan en anderzijds om zélf richting te geven aan je leven.
Met het gebruik van ACT4kids werkt de behandelaar aan verschillende vaardigheden, zoals het innemen van een ander perspectief, het omgaan met hindernissen of tegenslagen, het verdragen van moeilijke gevoelens en gedachten in moeilijke situaties, het herkennen van dat wat belangrijk is voor het kind of de jeugdige in haar of zijn leven en ernaar handelen, maar bovenal: zelf-compassie.
Bij psycho-educatie geeft jouw behandelaar informatie over een specifiek psychisch probleem zoals angst, ADHD of autisme.
Er wordt advies gegeven over hoe jij - maar ook bijvoorbeeld jouw ouders - het beste met het probleem om kunnen gaan. Wat werkt wel en wat niet? Wat heb jij nodig om lekkerder in je vel te zitten en beter met jouw klachten om te kunnen gaan?
Soms is een probleem niet alleen een probleem van jou zelf, maar is er sprake van moeilijkheden in de communicatie tussen jou en jouw ouder(s). De oorzaak ligt dan niet zozeer bij één van jullie, maar is het eerder een vervelende en ongewilde situatie geworden die in de loop van de tijd zo is ontstaan.
Het kan in die gevallen helpend zijn om gesprekken te hebben (en soms oefeningen te doen) die gericht zijn op het verbeteren van de communicatie tussen jou en jouw ouder(s). Deze relatie-herstelgesprekken zorgen ervoor dat je elkaar beter leert begrijpen en het onderlinge contact wordt verbeterd.